برای کودکان خود و فرزندان چه اسباب بازی‌ و عروسکی بخریم؟

برای کودکان خود و فرزندان چه اسباب بازی‌ و عروسکی بخریم؟

چگونه برای فرزندان اسباب بازی مناسب سن آنها انتخاب کنیم

انتخاب اسباب بازی برای کودکان باید به دقت و با توجه به جنسیت و توانایی های مختلف کودک انجام شود .کودک 3 تا 5 ساله یک سازنده قهار است و می تواند از هر چه به دستش می دهید یک شاهکار خلق کند.

انتخاب و خرید اسباب بازی کودکان متناسب با سن آنها

بچه در سال اول زندگی خود در همه ی جهات به سرعت رشد می کند، یعنی مهارت های شناختی، احساسی و حرکات ریز و درشت. نوزاد در هنگام بازی کنترل زیادی بر دست هایش ندارد. او از اسباب بازی هایی با بافت های متفاوت و با رنگ های روشن لذت می برد که رشد بینایی را تحریک کند و شکل های جالب و اشیائی برای کشف داشته باشد. اکثر چیزها برای اکتشاف وارد دهان می شوند، زیرا خردسال به این ترتیب اطلاعات بیشتری را کسب می کند تا از طریق لمس کردن. زیرا عملکرد حرکات ظریف او هنوز در حال رشد است. پس در جست و جوی چه باشیم:

 

اسباب بازی کودکان از تولد تا شش ماهگی

اسباب بازی کودکان زیر 6 ماه

اسباب بازی های آویزی که تحرک، رسیدن و گرفتن و لگد پرانی را تشویق می کند.

جغجغه بارنگ ها وبافت های متفاوت ( رنگ های روشن برای کوچک تر ها عالی است )

قطعاتی مخصوص گذاشتن در دهان برای کشف و دندان در آوردن.

کتابهای نرم یا پهن

اسباب بازی کودکان شش تا دوازده ماهگی

نکات مهم انتخاب اسباب بازی کودکان 

اسباب بازی که باز و بسته می شود.

اسباب بازی های ضربه زدنی، مثل چکش یا طبل.

اسباب بازی هایی که حرکت را تشویق می کند، مثل ماشین هایی که به دنبال بچه کشیده می شود.

اسباب بازی ایی که ایستادن و راه رفتن را تشویق می کند، مثل واگنی پر از مکعب.

کتاب های ساده که دارای عکس ها و کلماتی مرتبط با آن است.

اسباب بازی های موزیکال مثل طبل ها و تکان دادنی ها.

اسباب بازی بچه های نوپا ( یک تا دو ساله )

مهارت های حرکتی ظریف کودک در این مرحله تکمیل تر می شود. در نتیجه، خردسال به سادگی اسباب بازی را کشف می کند. همان طور که راه رفتن را آغاز می کند، زبان بیانی او نیز گسترش می یابد. در اثر بهبود کنترل حالت بدنی و مهارت بیشتر در عملکرد حرکات ظریف، نونهال فعالیت های احساسی بیشتری را کشف می کند، به ویژه آنانی که مرتبط با رشد مفهومی و مهارت جهت یابی است. بازی ها بیشتر ساختاری می شود. تقلید نیز بخش زیادی از وقت بازی را شکل می دهد. این نوع از اسباب بازی ها برای این مرحله عالی اند:

اسباب بازی کودکان 1 ساله

معماهای ساده با دستگیره های بزرگ.

مکعب ها و اسباب بازی های روی هم گذاشتنی.

اسباب بازی های موزیکال.

کتاب های ساده ی داستان.

قطعاتی برای ایجاد شکل ها.

اسباب بازی هایی مثل جارو یا تلفن کوچک.

فعالیت های ساخت و ساز.

اسباب بازی کودکان و نوپاهای بزرگتر

 

( دو تا سه ساله )

کنترل عالی حرکات ریز و درشت به این

معناست که خردسال برای ترتیب دادن به وظایف چالش برانگیزتر توانمند است.

رشد مفهومی و جهت یابی با سرعت بیشتری به گسترش خود ادامه می دهد.

در این مرحله ارتباطات و زبان و نیز بازی تقلیدی و رویایی پدیدار می شود.

این موضوع به این معناست که فرزندتانمی تواند مراحل زیر را طی کند:

اسباب بازی کودکان زیر 3 سال

معماهای پیچیده تر

فعالیت های جاگذاری، مثل مکعب هایی که کنار و روی هم قرار می گیرد.

کتاب های داستان پیچیده تر.

عروسک ها.

فعالیت های ساخت و سازی.

بازی های ساده روی صفحه بازی.

بازی های وانمود کردنی مثل خانه های عروسکی، سرویس چای خوری، سرویس پخت و پز و سرویس پزشکی.

اسباب بازی های هنری و کاردستی مثل کشیدن نقاشی و بازی های مثل بافتنی.

برای کودکان بین 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم

کودک در این سن به راحتی می دود، می پرد و از انجام حرکت آکروباتیک یا فعالیت های بیرون از خانه لذت می برد. مهارت های دستی اش دیگر کامل شده و حالا حتی قادر است به خوبی قیچی در دست بگیرد و کاغذی را قیچی کند. کودک 3 تا 5 ساله یک سازنده قهار است و می تواند از هر چه به دستش می دهید یک شاهکار خلق کند.
رنگ ها، اشکال و اعداد را می شناسد، قوانین را درک کرده و مسئولیت پذیری بیشتری دارد، واقع گرا تر شده و به اسباب بازی های فانتزی کمتر علاقه نشان می دهد، بلکه بیشتر اسباب بازی هایی را می پسندد که مشخصات واقعی داشته باشند. به بازی های نمایشی بیشتر از بازی های خیالی تمایل دارد.

بازی های حرکتی


اگر کودک شما رکاب زدن را با سه چرخه یاد گرفته حالا زمان مناسبی است که برایش یک دوچرخه واقعی بخرید، اسکو تر و اسکیت برد هم انتخاب های خوبی هستند. با این اسباب بازی ها کودک هم خوش می گذراند و هم انرژی اضافی اش را مصرف می کند. اسب های ننویی که شکل واقعی دارند هم مورد توجه کودکان این سن قرار می گیرد. از آنجا که در این سن تمایل کودک به سمت بازی های دسته جمعی کشیده می شود و می تواند قوانین ساده را درک کند بولینگ را هم می توانید در لیست خرید های تان قرار دهید. در این بازی با پرتاب توپ به سمت بولینگ ها انرژی منفی کودک تخلیه می شود و با پیروزی در ریختن بولینگ ها شادی، هیجان و اعتماد به نفس او افزایش می یابد.اسباب بازی برای کودکان

اسباب بازی های ساختنی 

انواع جورچین و چوب چین ها با تکه های زیاد و مکعب های کوچکو بزرگ هنوز هم برای کودک جذاب و مفیدند و او می تواند با ترکیبمکعب ها شکل هایی بسازد که گاهی واقعا حیرت انگیز هستند.

هدیه برای کودک 3 تا 5 ساله

لگو گزینه دیگری است که فکر، دست ها و دید کودک را مشغول می کند و نتیجه ای شگفت انگیز به دنبال دارد، کودکان 5 ساله گاهی با لگو چیزهایی می سازند که هم خلاقیت، هم زیبایی و هم ساعت ها سرگرمی را با هم یک جا دارد. تخته های میخ و چکش از دیگر اسباب بازی های مناسب این سن است.

این تخته ها اشکال هندسی آماده ای دارند که کودک با کنار هم قرار دادن و ترکیب آن ها و کوبیدن چکش روی شان می تواند شکلی جدید خلق کند، این بازی برای کودکان 3 تا 5 ساله که درک واقعی از اجسام اطراف دارند و به خوبی اشکال را می شناسند هم سرگرم کننده است و هم خلاقانه. قایقی که کودک از کنار هم قرار دادن یک مثلث و بیضی می سازد برایش یک دنیا ارزش دارد و مطمئنا شما هم از این که ببینید او خلاقیت و توان ساخت و سازش را با هم به کار گرفته از خرید این اسباب بازی خشنود خواهید شد.

اسباب بازی های خلاق 

عروسک ها و وسایلی شبیه وسایل شما در ابعاد کوچک تر می توانند قوه تخیل کودک را در این سن بیش از پیش تقویت کنند. هیچ تعجب نکنید اگر دختر 5 ساله شما مانند یک مادر دلسوز عروسکش را تر و خشک می کند یا پسر 4 ساله تان با پیچ گوشتی کوچکش به جان اسباب بازی هایش افتاده تا آن ها را تعمیر کند. کودک در این سن به بازی های نمایشی علاقه خاصی نشان می دهد. پس در خرید عروسک های دستی (puppet) تردید نکنید. کودک شما با دست گرفتن این عروسک ها علاوه بر تقویت قوه تخیل برای خلق نمایش، آرزو ها، هیجانات و امیال خود را از زبان عروسک بیان کرده و با نگاه کردن از دریچه چشم عروسک دید تازه ای نسبت به دنیای اطراف و اتفاقاتش پیدا می کند.

پلی موبیل یکی از مارک های پرطرفدار اسباب بازی در دنیاست. رنگ های این اسباب بازی ها به هیچ وجه پاک نمی شود. آن ها قابل شست وشو حتی در ماشین لباسشویی یا ظرف شویی هستند. شما می توانید بسته به سلیقه کودک تان مجموعه های بسیار متفاوتی از پلی موبیل را تهیه کنید. این اسباب بازی ها تا سال ها کودک شما را سرگرم می کند.
اگر فرزندتان به موسیقی علاقه مند است می توانید برایش یک بلز بخرید. بلز به او کمک می کند صداها را بشناسد و آن ها را از هم تشخیص دهد. اگر علاقه اش را تشخیص دادید، می توانید او را به کلاس موسیقی بفرستید.

چگونه اسباب بازی خوب و مناسب برای کودک انتخاب کنیم

تنوع پذیری:

شما به عنوان خریدار می خواهید هزینه خرید اسباب بازی بپردازید پس مهم است که از تعداد قابلیت های وسیله مطلع شوید. اسباب بازی هایی که در خود امکان چند نوع بازی مختلف را دارند برای مدت طولانی تری مورد علاقه بچه ها هستند.

سازندگی و خلاقیت:

هرچه اسباب بازی فرصت خلاقیت و ابداع را برای بچه ها فراهم کند، توانایی آنها را برای تجربه های واقعی زندگی بالاتر می برد. با کمی گل بهداشتی کودک می تواند بارها از خود خلاقیت بروز بدهد و یک چیز جدید بسازد؛ اینگونه ذهنش به راه حل های مختلف می رسد اما با یک پازل، جز یک راه که سازنده تعیین کرده راه دیگری قابل تجربه نیست.

فعالیت بدنی:

بچه ها می خواهند با بازی برای زندگی آماده شوند و این مسئله با اسباب بازی هایی که کودک را در حد یک تماشاچی نگه می دارند تناقض دارد. اسباب بازی ها باید این قابلیت را داشته باشند که توان جسمی بچه ها را به کار گیرند تا علاوه بر افزایش قد رت آنها به تخلیه انرژی آنها هم کمک کنند و اینگونه موجب آرامش روحی و جسمی آنها شوند.

 

تناسب با جنسیت:

توصیه نمی کنیم که اسباب بازی بچه ها را با این اجبار که تو دختری یا پسری برای آنها تهیه کنید اما اگر می خواهید برای فرزندتان هدیه بخرید یا او از شما مشورت می خواهد بیشتر به فکر مهارت های خاصی که مورد نیاز زنان یا مردان هست باشید. اگر فرزند دخترتان می خواهد ماشین بازی کند یا برعکس، نگران نشوید و اجازه بدهید مدتی این تجربه را پیدا کند.

 

انتقال فرهنگ:

اسباب بازی هایی که پوشش های عریان و نیمه عریان و آرایش صورت و اندام خاصی دارند، برای بچه ها مناسب نیستند زیرا الگوهای زیبایی شناسی و حتی هویتی بچه ها را تنزل و تغییر می دهند.

 

تحریک حواس:

اگر تصمیم به خرید وسیله بازی دارید، برای خرید آن، وقت بگذارید و تحقیق کنید تا وسایل بهتری به نفع تربیت فرزند تان تدارک ببینید. اسباب بازی ای که فقط می تواند صدا تولید کند کمتر از وسیله بازی ای که صدایی تولید نمی کند ولی بچه ها باید با تمرکز بخشی از آن را در جای مخصوص خود قرار دهند تا برنده بشوند به رشد بچه ها کمک می کند.

 

اسباب بازی محرک:

اسباب بازی خوب باید در عین اینکه مطابق سن، توان و علاقه کودک باشد، قدرت جلب نظر بچه ها را هم داشته باشد. اینکه اسباب بازی چه رنگی، چه شکلی و طرحی و چه ساختی دارد به ایجاد انگیزه بازی کمک می کند.

 

دوام و استحکام:

وسیله بازی که از جنس مرغوبی تهیه شده باشد زمان بیشتری عمر می کند و احتمالا خطرات کمتری را هم با آسیب دیدنش برای فرزندتان پیش خواهد آورد؛ مثل پازل های چوبی یا بازی های فکری چوبی.

 

قیمت:

اگر موقع خرید وسایل بازی فقط به فکر زیبایی و گرانقیمتی و جنبه دکوری بودن اسباب بازی هستید، ممکن است به خاطر جلوگیری از آسیب دیدن وسیله بازی، کمتر اجازه بازی با آن را به کودک بدهید و اگر آن اسباب بازی آسیب دید ممکن است عصبانی شوید و به کودک پرخاش کنید.

برای دیدن لیست قیمت و مرکز پخش کولر گازی روی عکس کلیک کنید

Cooler-Gas.jpg1
برای دیدن لیست قیمت و مرکز پخش کولرگازی روی عکس کلیک کنید

برای دیدن اخبار روز سینمای ایران و جهان روی عکس کلیک کنید

برای دیدن اخبار روز سینمای ایران و جهان روی عکس کلیک کنید
آگهی و تبلیغ رایگان – آگهی و تبلیغات اینترنتی – خرید و فروش لوازم خانگی اسباب بازی و سرگمی –