گام دوم آشنایی با فروش
به طور یقین رشد فروش و سودآوری در بازار یکی از اهداف اصلی مؤسسات و بنگاه های اقتصادی است و یکی از عوامل مهم در ارزیابی میزان رشد.
سودآوری این مؤسسات نیز میزان فروش آن ها است.
برای دستیابی به فروش و سهم بیشتری از بازار، انطباق مدوام با انتظارات و نیازهای مشتریان رمز اصلی موفقیت شرکت ها است و توفیق در این امر زمانی امکان پذیر است که اصول و فنون فروش نیز با روشی مناسب از سوی نیروی حرفه ای فروش به کار گرفته شود.
در واقع روش های فروش محصولات، به ویژه در عصر حاضر، برقراری نوعی ارتباط بلندمدت با مشتری است.
فروشنده ای که بتواند مشتریان را جلب کند، آن ها را متقاعد به خرید و در آن ها وفاداری ایجاد کند و از سایر فروشندگان کالاها و خدمات مشابه یک گام جلوتر باشد.
به همین دلیل کیفیت ارتباط و اهمیت رفتار فروش به شدت مورد توجه محافل علمی و بنگاه های اقتصادی قرار گرفته است.
رفتار تعاملی فروشندگان با مشتریان یک عامل مهم و تأثیر گذار بر عملکرد فروشنده تلقی می شود.
فروشندگان نقش بسیار مهمی در توسعه، حفظ و نگهداری مشتریان از طریق بهبود رضایت مشتریان، ایجاد تعهد و اعتماد در آن ها و درنهایت ایجاد مشتریان وفادار بازی می کنند.
شرکت هایی که فروشندگانی با توانایی بالا، در به کارگیری رفتارهای تعاملی با مشتریان دارند، از پتانسیل بالایی در به دست آوردن مزیت رقابتی برخوردارند.
بنابراین رفتار تعاملی با مشتریان نقش مهمی در فرآیند فروش بازی می کند.
فروشندگان می توانند از طریق بهبود ارتباطات بلندمدت با مشتریان که درنهایت به بهبود عملکردشان نیز منجر شود، برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد کنند.