راهنمای خرید دوچرخه خوب؟

راهنمای خرید دوچرخه خوب؟

راهنمای خرید دوچرخه خوب

چگونه یک دوچرخه خوب بخریم ؟ (راهنمای خرید دوچرخه)

برای خرید دوچرخه فاکتور ها و نکات مهمی را باید قبل از خرید مد نظر داشته باشید. به هنگام خرید فقط سلیقه و کیفیت نیست که باید مورد توجه قرار بگیرد، بلکه باید در رابطه با سلامت خود برای استفاده صحیح عوامل متعدد دیگری را هم در نظر داشت.

با این حال برای خرید دوچرخه  خوب و مناسب مواردی را باید در نظر بگیرید که همه این موارد را ما در مقاله زیر از هاو کن یو با شما مرور می کنیم تا بهترین خرید را داشته باشید.

با ما همراه باشید

دوچرخه سواری علاوه بر اینکه برای بدن شادابی و سلامتی به همراه دارد در بردارنده ی فواید بسیاری است :

کمک به کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف بنزین و در نهایت پس انداز بیشتر. با وجود این همه مزایا برای دوچرخه سواری، جای تاسف است که حضور دوچرخه سواران در شهرهای ایران، همانند سایر مسائل موجود در آنها، بسیار کمتر از سطح استاندارد جهانی است.

این روزها همه در سراسر جهان به اهمیت کنترل گازهای گلخانه ای، تحرک و پویایی بیشتر برای سلامتی و خطرات آلودگی صوتی برای انسان و سایر موجودات زنده پی برده اند.

شاید شما جزو معدود افرادی باشید که هنوز به دو چرخه فکر می کنید و می خواهید امسال یک دو چرخه ی خوب برای خود خریداری کنید و از مزایای فوق بهره مند شوید.

ما هم این مقاله را دقیقا برای شما نوشته ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را برای خرید دوچرخه با شما در میان بگذاریم.

قبل از اینکه اقدام به خریداری دو چرخه نمایید مهم این است که فکر کنید و ببینید که شما کاربران هاو کن یو می خواهید با دو چرخه چه کارهایی را انجام دهید؟

در واقع، چه نوع دو چرخه ای را می خواهید؟

شاید می خواهید از آن به عنوان منبع درآمد استفاده کرده و پیک باربر شوید؟

شاید می خواهید صبح ها با دوچرخه به شرکت خود بروید.

و یا شاید فقط می خواهید با آن تفریح و ورزش کنید.

علاوه بر این، بسته به سلایقتان باید دوچرخه را انتخاب کنید.

فاصله ای را هم که می خواهید با دو چرخه طی کنید باید در انتخاب دو چرخه لحاظ کنید.

نگران نباشید. دستتان باز است و دوچرخه های فراوانی در بازار هستند.

حال ما دو چرخه ها را بر اساس دسته بندی و البته ویژگی هایی که باید داشته باشند اینجا در هاو کن یو بررسی می کنیم و شما را با توجه به این مشخصه های عمومی دو چرخه و البته نوع کارکردشان معرفی می کنیم تا شما بهترین انتخاب را برای خرید دو چرخه داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب و خرید دوچرخه (مشخصات دوچرخه خوب)

1- دنده ای

کار دنده ها در دو چرخه راحت تر کردن رکاب زدن بسته به نوع مسیر است.

در واقع شما با تغییر دنده مسیر های شیب دار را با راحتی بیشتر طی می کنید و رکاب زدن راحت تر می شود.

پس شما کاربران هاو کن یو برای خرید دو چرخه باید باتوجه به کارکردی که از دو چرخه انتظار دارید نسبت به داشتن و یا عدم وجود دنده در دو چرخه دقت داشته باشید.

در حال حاظر دو چرخه های با تعداد نده 18, 21, 24 و حتی 27 دنده در بازار موجود هستند.

اگر قدرت بدنی کافی و آمادگی لازم برای دو چرخه سواری را داشته باشید کمتر از دنده ها استفاده خواهید کرد.

اما اگر مسیر های معمول شما دارای سراشیبی فراوان، کوهستانی و … است باید دو

چرخه شما مجهز به دنده باشد.

2 – انتخاب سایز دوچرخه

انتخاب سایز دوچرخه یک امر مهم برای انتخاب و خرید است چرا که با خرید سایز اشتباه ، رکاب زدن و استفاده از دو چرخه را برای خود سخت می کنید. 

فرمول ها و جداول مختلفی برای انتخاب سایز دو چرخه منتشر شده است، اما ما برای شما یک جدول و راهنمای ساده برای انتخاب سایز دو چرخه انتخاب کرده ایم که از اطلاعات این جدول برای انتخاب بهترین سایز دوچرخه می توانید استفاده کنید

قبل از مطالعه جدول زیر اطلاعات زیر را به دست آورده باشید

 Leg inseam : بایستید و پا های خود را حدود 15 تا 20سانتی متر از هم دیگر باز کنید. حال فاصله زمین تا  محل اتصال دو پای خود و یا بین پا را اندازه گیری کنید.

انتخاب سایز دوچرخه یک امر مهم برای انتخاب و خرید است چرا که با خرید سایز اشتباه ، رکاب زدن و استفاده از دو چرخه را برای خود سخت می کنید. 

فرمول ها و جداول مختلفی برای انتخاب سایز دوچرخه منتشر شده است، اما ما برای شما یک جدول و راهنمای ساده برای انتخاب سایز دوچرخه انتخاب کرده ایم که از اطلاعات این جدول برای انتخاب بهترین سایز دو چرخه می توانید استفاده کنید

قبل از مطالعه جدول زیر اطلاعات زیر را به دست آورده باشید

 Leg inseam : بایستید و پا های خود را حدود 15 تا 20سانتی متر از هم دیگر باز کنید. حال فاصله زمین تا  محل اتصال دو پای خود و یا بین پا را اندازه گیری کنید.

frame size :  فاصله محل اتصال رکاب ها تا محلی که زین به دو چرخه متصل شده است یا مکانی که گیره تغییر سایز زین قرار دارد.

فرمول انتخاب سایز دوچرخه

برای دوچرخه های شهری:     Leg inseam (cm) x 0,685 =     مناسب شما frame size
دوچرخه های کوهستان:         Leg inseam (cm) x 0,66 =     مناسب شما frame size
دوچرخه های جاده :             Leg inseam (cm) x 0,70 =     مناسب شما frame size

کار ساده ای پیش رو دارید. تنها کافیست اطلاعاتی که بالا به شما کاربران هاو کن یو توضیح دادیم را استخراج کنید

و سپس در اعداد ذکر شده ضرب کنید تا “فریم سایز” مناسب شما به دست بیاید.

البته دو چرخه های اندازه های ثایتی دارند ولی با این حال نزدیک ترین اعداد بهترین گزینه ها برای شما هستند.

3 – نوع تایر دوچرخه

حتما قبل از خرید دوچرخه به تایر ها و همچنین نوع آن ها دقت کافی داشته باشید. در ابتدا آن ها باید با کیفیت مناسب و مرغوب باشند.

مورد مهم تر انتخاب نوع تایر است.

در ادامه در انواع دوچرخه به این موضوع خواهیم پرداخت ولی با این حال دقت داشته باشید که تایر های نازک و بدون عاج برای سرعت های بالا و تایر های پهن و دارای عاج برای جلوگیری از سر خوردن و البته مقاومت بیشتر است که البته سرعت را کاهش می دهند.

4 – مشخصات دیگر دوچرخه :

علاوه بر مواردی که بالا تر ذکر کردیم، انتخاب نوع جنس تنه دوچرخه که بهتر است سبک و مقاوم باشند که عموما آلومنیومی هستند، سیتم ترمز ها  و عملکرد آن ها که باز بهتر است از نوع دیسکی باشند، دوشاخ و جنس و مقاومت ها، انتخاب کمک و یا بدون کمک بودن و در نهایت ظاهر دوچرخه از مهم ترین نکات برای انتخاب دوچرخه هستند که شما کاربران هاو کن یو باید به تمامی این نکات دقت کافی را داشته باشید.

راهنمای انتخاب نوع دوچرخه

 

5 – راهنمای خرید دوچرخه های جاده ای Road bikes

همانطور که از نام این دو چرخه ها بر می آید، برای حرکت روی جاده ها ، اغلب با سرعت هر چه تمام، ساخته شده اند.

اسکلت آنها سبک است و تایرهایشان بسیار نازک هستند تا بتوان بدینوسیله به سرعت هر چه تمام نزدیک شد. 

معمولا برای کم کردن وزن این دو چرخه ها لن ها را از جنس آلومنیوم  می سازند. این دو چرخه ها هم به صورت حرفه ای برای مسابقات و هم نوع معمول ترشان برای مسافت های جاده ای در دسترس هستند.

این دو چرخه های هندل ندارند و به همین خاطر می توانند در وضعیت ایرودینامیک و دنده ای کارآمدی قرار بگیرند و به سرعت شما بیفزایند.

از جمله ویژگی های شاخص دیگر این دوچرخ ها لاستیک های نازک و البته بدون عاج است که برای کم کردن اصطحکاک و البته بالا بردن سرعت تدارک دیده شده اند.

با این دو چرخه ها می توانید کیلومترها دوچرخه ها سواری کنید.

اما تایر این دوچرخه ها هم به خاطر نازک بودن در معرض پوسیدگی و آسیب قرار دارند.

بسیاری از این نوع دوچرخه ها مخصوصا آنهایی که سرعتشان بیشتر است نمی توانند بار حمل کنند.

و البته مورد مهمی که باید در نظر داشته باشید تنها در جاده های هموار و  بدون مشکل می توانید از آن ها کمک بگیرید و این دو چرخه های جاده ای اصلا همراه خوبی برای دشت، کوهستان و حتی جاده های غیر آسفالت نیستند.

مزایای دوچرخه های جاده ای : همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، دو چرخه های جاده ای برای جاده های هموار استفاده می شوند و از جمله ویژگی ها آن ها هم سرعت بالای آن هاست که به واسطه ساختار ساخت بسیار سبک، و البته پر سرعت هستند. کارامدی آن ها برای جاده های آسفالته بسیار بالا و شما می توانید مسافت های زیادی را بسته به قدرت فیزیکی خود با این دو چرخه ها طی کنید.

معایب دوچرخه های جاده ای : این دوچرخه ها سبک و در نتیجه به راحتی آسیب می بینند، برای دوچرخه سواری  های روزمره که ممکن است برای کوچه و دشت استفاده کنید چندان مناسب نیستند و البته ممکن است به دلیل در معرض چشم بودن و ظاهر متفاوت شان در معرض سرقت قرار دارند. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که برای خرید این دوچرخه های معمولا هزینه به مراتب بیشتری را نسبت به دوچرخه های عمولی باید در نظر بگیرید و پرداخت کنید.

6 – راهنمای خرید دوچرخه های کوهستان Mountain bikes

این دو چرخه ها برای حرکت روی ناهموارترین و خشن ترین جاهای طبیعت ساخته شده اند.

از این جهت تایرهای قوی و ضخیمی هم دارند که به واسطه عاج های فروان از لیز خوردگی بر روی سطوح جلوگیری به عمل می آورند.

همچنین دارای ترمزهای نیرومندی هم هستند که از دیسک هایی شبیه دیسک های موتورسیکلت استفاده می کنند

و همچنین از قطعات مقاوم تر، با کیفیت تر و البته گران قیمت تری در آنها استفاده شده است که باعث تعلیق در دو سر دوچرخه شده و کنترل دو چرخه را در سطوح خشن و ناهموار راحت تر می کند.

دنده ها هم در دو چرخه های کوهستان طوری طراحی شده اند که بتوان روی جاده های سراشیبی بالا و پایین شد.

حتی اگر در کوهستان ها دو چرخه سواری نمی کنید هم این دوچرخه ها را می توانید برای تفریح به کار بندید چرا که حالت سوار شدنشان راحت تر است.

گرچه برای تفریح باید تایرهایشان را عوض کنید چرا که در غیر این صورت روی آسفالت خوب راه نمی روند.

ویژگی دیگر این دست از دو چرخه ها ی کوهستان داشتن کمک فنر ها برای جلوگیری از انتقال مستقیم ضربات به دو چرخه سوار و همچنین تنه و دوشاخ های قدرتمند برای تحمل ضربات است.

نوع کمک فنر ها و همچنین جنس تنه، ترمز و دوشاخ در مشخص کردن قیمت این دست از دوچرخه ها بسیار مهم هستند.

گفتیم که این دو چرخه ها تعلیق دارند و برای کوهستان ساخته شده اند اما به یاد داشته باشید که تعلیق به معنای وزن، هزینه و ناکارآمدی بیشتر هم هست بنابراین برای خارج از کوهستان چندان مناسب نیست.

برای مسافت های طولانی در جاده های آسفالته با این دوچرخه ها به مشکل خواهید خورد.

مزایای دوچرخه های کوهستان : بالا تقریبا به تمامی این موارد اشاره کردیم.

اما اگر بخواهیم لیست وار مزایای دو چرخه های کوهستان را بیان کنیم باید بگوییم که  ترمزهای مطمئن، سواری نرم و راحت تر، خشن و پر قدرت و مقاوم بودن، انعطاف پذیری خوب، و تعادل بیشتر در مکان های ناهموار از ویژگی های این دست از دو چرخه های کوهستان هاست.

معایب دوچرخه های کوهستان: سنگین و وزن زیاد، حرکت کند با فرمان پذیری پایین تر مخصوصا در جاده های آسفالته، احتیاج به تعمیرات بیشتر و درصد بالای خرابی قطعات، مناسب نبودن برای مسافت های طولانی و سرعت کمتر از جمله معایب دوچرخه های کوهستان است.

7 – راهنمای خرید دوچرخه های  BMX :

این دوچرخه ها دارای سایز های کوچک، تنه کشیده تر و البته عموما ببا زین پایین برای تعادل بیشتر  هستند که گاها بدون ترمز و یا با یک ترمز ساخته می شوند.

از ویژگی های دیگر این دوچرخه ها بدون کمک بدون آن هاست که برای حرکات نمایشی با دوچرخه آن هم با سرعت بالا ساخته شده اند.

دوچرخه های  BMX بسیار سبک و مقاوم هستند.

جنس تنه این دوچرخه ها بیشتر به صورت آلیاژ کرومولی Cr-Mo که مقاومت بالایی دارند.

اگر که به دنبال حرکات نمایشی البته با آموزش لازم و رعایت نکات ایمنی هستید این دوچرخه ها گزینه مناسب و در غیر این صورت تز خرید آن ها پشیمان خواهید شد.

8 – راهنمای خرید دوچرخه های هیبرید یا هایبرید Hybrid bike

این دو چرخه ها چیزی بین دو دو چرخه ی فوق یعنی کوهستان و جاده ای هستند.

اگر بخواهید فاصله ی زیادی طی کنید و در عین حال احساس راحتی هم داشته باشید این دو چرخه ها عالی هستند. ممکن است مجبور باشید روی این دوچرخه ها آنقدرها هم صاف ننشینید.

به صورت کلی تر برای استفاده روزمره اگر معایب هر دو مورد بالا را نادیده بگیریم، و البته توقع خود را از یک دوچرخه کمتر کنیم به دو چرخه های هیبرید خواهیم رسید.

دو چرخه هایی که دارای انعطاف پذیر مناسب در کنار سرعت خوب هستند و در عین حال برای استفاده های روزمره بهترین گزینه هستند.

البته در این حالت دیگر خبری از سرعت بالا و یا انعطاف و قدرت فراوان نیست.

پس اگر دوست دارید به سرعت روی جاده های خوب رکاب بزنید و در عین حال ترجیح می دهید روی دوچرخه راحت بنشینید این دو چرخه های هیبرید برایتان خوب است.

دو چرخه های هایبریدی یا هیبرید معمولا از دیسک های قدرتمندتری استفاده می کنند که عملکرد را در آب و هوای بارانی و مرطوب بهبود می بخشد.

همچنین می توانید بار با این دوچرخه ها حمل کنید.

مزایای دورچخه های هیبرید : نسبتا سریع، وضعیت نشستن صاف، راحت، مناسب برای مصافت های نسیبتا طولانی

معایب دوچرخه های هیبرید : نسبت به دو چرخه های جاده ای معمولا سنگین تر بوده ، سرعت کمتر نسیت به جاده ای، انعطاف کمتر نسبت به دو چرخه های کوهستان

9 – دوچرخه ی تور و گردشی Touring bike

خب شما کاربران سایت خرید و فروش  حتما با ها و بارها در برنامه های مختلف و در اخبار دیده و شنیده اید که افرادی مسافت های طولانی حتی بین کشور ها و قاره ها را با دو چرخه طی می کنند.

این افراد از دو چرخه های گردشی و تور استفاده می کنند.

این دو چرخه ها طوری طراحی شده اند که بتوان با آنها هر مسافتی را طی کرد.

در واقع از سرعت و قدرت خوبی برخوردار باشند و در کنار آن برای حمل مقداری بار و وسیله هم کاربرد لازم را داشته باشند.

تایر این دو چرخه های گردشی و تور ضخیم تر از دو چرخه های قبلی و البته ضخامت و کیفیت بالاتری برای مسیر های طولانی دارند.

معمولا نوع طراحی این دو چرخه ها به نحوی است که وسایل ضروری دوچرخه ها همچون وسیله تلمبه همراه آن ها باشد و از سوی دیگر برای مسیر های طولانی راحت باشند.

مزایای دوچرخه های تور و  گردشی : خشن، قابلیت حمل بار بالا، در عین حال نسبتا پر سرعت، دارای قدرت تعادل خوب و نسبتا راحت. داشتن دنده برای مسیر های مختلف و راحتی در استفاده

معایب دوچرخه های تور و گردشی : چندان سرعت بالایی هم ندارد

10 – دوچرخه های Cyclo-cross

اگر عجله دارید و جاده هم چندان مناسب نیست و پر از گل و لای یا سنگلاخ بوده و آسفالت نامرغوب دارد این دوچرخه ها برایتان ایده آل هستند.

به تعبیری دیگر  آنقدر سبک هستند که به‌هنگام موانع قابل حمل(روی دوش) باشند و آنقدر تنومند باشند که بتوانند از گل و لجن گذر کنند.

پس به ترکیبی از دو چرخه های جاده و کوهستان رسیدیم. هم سرعت و هم قدرت و استقامت در کنار یکدیگر.

مواد به کار رفته در ساخت این دوچرخه ها متنوع هستند: آلومینیوم، فولاد ، کربن و تیتانیوم.

قیمت هایشان هم متفاوت است.

بسیاری از آنها ترمزهای دیسکی یا حتی هیدرولیک دارند و هندسه ی آنها هم نشستن و سواری را راحت تر می کند.

استفاده از این دو چرخه ها در زمستان بسیار عالی است.

از این دوچرخه برای حمل بار هم می توان استفاده کرد.

مزایا دوچرخه های Cyclo : سریع، راحت و کاربردی مناسب هر مکان و شرایط، به خصوص مکان های صعب العبور

معایب دوچرخه های Cyclo : قیمت کمی بالا

11 – دوچرخه های دنده ثابت/ تک سرعته ( Fixed Gear bike)

در این دو چرخه ها همیشه باید پدال بزنید. به همین خاطر برای تازه واردان چندان مناسب نیستند.

این دوچرخه ها زیر پای یک دو چرخه سوار ماهر سرعت صاعقه دارند و از آنجا که فاقد پیچیدگی هستند به تعمیر و نگهداری اندکی نیاز دارند.

برای افرادی که از زمین خوردن نمی ترسد و همیشه می خواهند کنترل دوچرخه را در دست داشته باشند عالی هستند.

وقتی قلق این دوچرخه دستتان آمد با هیچ دو چرخه ای آن را عوض نخواهید کرد. به همین جهت از آنها به عنوان وسیله ی پیک باربر استفاده می شود.

مزایا : سبک، ساده و سریع

معایب : به اندکی مهارت نیاز دارد، سواری با آن در نقاط تپه ای دشوار است

این روزها جا برای زیستن کم شده است! همه در حال خلوت کردن محل زندگی خود هستند. دو چرخه هی تا شو هم برای این نیاز امروز طراحی شده است.

این دو چرخه ها برای طی کردن مسیر کوتاه ایده آل هستند.

تا شو بودن آنها هم یعنی اینکه می توانید آن را زیر بغلتان بزنید و سوار مترو و اتوبوس شوید.

همه ی اینها باعث شده این دو چرخه در بین شهرنشسنان جهان بسیار محبوب شود.

فشرده ترین این دو چرخه ها را می توان زیر میز قرار دارد و به آسانی حمل کرد.

اما، حس سواری این دوچرخه ها مانند دو چرخه های متداول نیست چون هر گلی خاری دارد.

اما مدرن ترین این نوع دوچرخه ها بسیار توانمند هستند.

مزایا : جای بسیار کمی اشغال می کنند، می توان آنهارا در مترو و اتوبوس با خود برد

معایب : نسبت به دوچرخه هایی با چرخ های بزرگ، سنگین تر و کندتر هستند و امکان افتادن در چاله ها با آنها وجود دارد.

برای دیدن لیست قیمت و مرکز پخش کولر گازی روی عکس کلیک کنید

Cooler-Gas.jpg1
برای دیدن لیست قیمت و مرکز پخش کولرگازی روی عکس کلیک کنید

برای دیدن اخبار روز سینمای ایران و جهان روی عکس کلیک کنید

برای دیدن اخبار روز سینمای ایران و جهان روی عکس کلیک کنید